Uživatelská recenze zámku TRELOCK Trigo FS 300


ÚVOD

Během výběru zabezpečení dražšího bicyklu jsem byl stejně jako většina cyklistů postaven před problém volby vhodného zámku. Při pátrání v českém i světovém internetu mě hned na začátku negativně naladila reportáž o kradení kol v UK  a test Plzeňského deníku.

Po důkladném zhodnocení všech informací jsem nakonec dospěl názoru, že je nutno především zamezit snadné destrukci zámku a tím odradit náhodného zloděje. Náhodný zloděj použije maximálně „batohové“ štípačky a ukradne kolo lehce zabezpečené, většinou pouze pomocí lankového zámku. Hydraulické štípačky nebo akumulátorovou brusku u sebe naštěstí nosí velmi málo českých zlodějů kol.

Všechny zámky odpovídající kvality a odolnosti minimálně proti přeštípnutí se bohužel vyznačují pro cyklisty nepřijatelnou kombinací vysoké váhy se špatnou skladovatelností. Uživatelé jsou pak nuceni vozit zámek v batohu, nebo porůznu namotaný na rám kola.

Lepší skladovatelnost kvalitních zámků během jízdy dokázalo vyřešit pouze několik německých výrobců v čele s firmou ABUS a skládacími zámky ABUS BORDO (cena v české distribuci je od cca 1500 do 2400Kč dle odolnosti zámku). Celá koncepce skladácích zámků je postavena na kompaktní velikosti při zachování robustnosti. Jedinou nevýhodou je vysoká váha odpovídající použitým materiálům.

Levnější variantou (cena v české distribuci je 1000Kč) k zámkům ABUS BORDO je zámek od firmy TRELOCK s názvem FS 300 TRIGO. Tento zámek zde nyní popíši a zhodnotím jeho provedení. Všechy testy a měření omezím pouze na popis bez destruktivních zkoušek.


PŘEDSTAVENÍ ZÁMKU

TRELOCK Trigo FS 300 je skládací zámek s šesti tyčovýmí profily spojenými nýty a zámkovým mechanizmem. Nýty umožňují pouze rotační pohyb kolem své osy. Roznýtování je dostatečné k omezení vytrhnutí nýtů.

Velkou výhodou tohoto zámku je možnost upevnění pouzdra pro převážení na rám kola. Pouzdro je určeno pro přišroubování místo držáku na lahve, nebo upnutí pomocí plastových pásků na jakékoli jiné vhodné místo na rámu kola.


ZÁKLADNÍ PARAMETRY 

– váha s pouzdrem = 880 g
– délka (v rozloženém odemknutém stavu) = 850 mm
– délka (ve složeném stavu) = 200 mm
– šířka = 55 mm
– hloubka = 40 mm
– celková šířka tyče zámku = 25,3 mm
– celková tloušťka tyče zámku = 8 mm


OBSAH BALENÍ

Jednoduché plastové balení obsahuje:
– zámek s pouzdrem
– dva klíčky
– šroubky o délce 25mm
– podložky
– plastové pásky s plastovými šroubky (pro upevnění mimo pozice držáku na lahve)
– návod


SPOJOVACÍ ČLENY

Zámkové tyče  jsou zalité v plastovém obalu, který neumožňuje přesnější určení průřezu ocelových profilů. Nejjednodužší a nejméně přesný způsob odhadu byl v určení celkových vnějších rozměrů průřezu tyče a odečtení tloušťky plastové vrstvy zmeřené v místě nýtovaného spoje. Toto měření bohužel nevypovídá o možné změně profilu kovového členu – pro přesnější určení by musel být zámek rozřezán.

Přibližná tloušťka plastové vrstvy takto změřené vychácí cca. 2,5-2,7 mm.

Pokud uvažujeme konstatní tloušťku po celém povrchu, vychází rozměry průřezu „ocelových profilů“ v nejhorším případě 20 x 2,6 mm. Pro porovnání, zámek Bordo se chlubí tloušťkou tyčí cca. 5,5mm bez přesnější specifikace měření. Může se tím pádem také jednat o celkovou tloušťku tyče pokryté plastem.

K určení skutečné odolnosti zámku by bylo potřeba znát tepelné zpracování použitého kovu a výsledné mechanické vlastnosti. Bez destruktivních testů jsou tyto parametry nezjistitelné. Nedestruktivní zjištění tvrdosti (Vickers, Rockwell) a přibližné odvození mech. vlastností není možné z důvodu konstrukce. Na zámku není místo, které by bylo vhodné –  rovné a nebo nepružilo.

Nýtové spoje se skládají z nýtu samotného a distančního pouzdra umožňujícího vzájemnou rotaci spojených tyčí.  Mechanické vlastnosti nýtu, stejně jako jeho průměr je neznámý. Podle webu bikeradar.com je právě nýtový spoj u zámků tohoto typu největším problémem – Trelock Trigo vs. Abus Bordo.

Celkově působí kombinace nýtů a tyčí bytelným dojmem.

Určitým a s nadsázkou braným zdrojem pokusu o destruktivní test tohoto zámku je prodejní video německého eshopu Fahrrad-XXL FRANZ. (Bohužel nyní je již video nedostupné.)


UZAMYKACÍ MECHANISMUS

Dle specifikací výrobce by měl být zámek odolný proti vyháčkování a odvrtání. Ochranu proti bumpingu neuvádí, ale vzhledem k oboustrannému klíči je určitá pravděpodobnost, že tato technika na jeho otevření fungovat nebude. Pokud by byl k zámku dodán stejný, ale pouze jednostranný klíč, dal by se z pohledu bytových klíčů specifikovat třídou 2.

Při uzamknutí je do těla zámku otočeným pouzdrem uchycen masivní čep na konci poslední tyče. Pouzdro a tělo zámku umožňují pouze rotační pohyb, stejně jako v případě nýtů.


POZNATKY Z PRAXE

Pouzdro je bytelné a pevné. Při jízdě v nerovném terénu se neklepe, nevibruje a gumový uzávěr nedovolí zámku vypadnout z pouzdra.
Při většich nerovnostech zámek v pouzdře cinká což může u cylisty vyvolat pocit výskytu defektu na bicyklu.

Při volbě umístění pouzdra  je důležité nechat prostor nad pro jednoduché vyjímání a vkládání zámku.

Délka zámku je dostatečná k uzamčení jednoho bicyklu k pevně uchycenému předmětu, nebo dvou bicyklů k sobě. Delší zámky v této třídě vyrábí pouze firma Abus.

Plastový povrch zámku dostatečně chrání zámek i lak bicyklu před poškozením. Manipulace se zámkem i jeho zamykání je překvapivě jednoduchá.


ZÁVĚR

Cena 1000Kč za tento zámek je odpovídající. Při jeho použití odradí případného náhodného zloděje samotné masivní provedení zámku. Obyčejné, nebo pákové kleště nemají moc šancí.

Zámek je nejvhodnější k uzamknutí bicyklu při návštěvě kavárny, nebo rychlém nákupu.

Pro dlouhodobé zabezpečení je dobré investovat do velmi silného a těžkého zámku a kotvy, která se přivrtá do podlahy (příklad ukotvení s řetězovým zámkem – Torc Ground Anchor – Series II).

Reklamy

7 Responses to “Uživatelská recenze zámku TRELOCK Trigo FS 300”


  1. 1 mouchopolykac Září 13, 2013 (10:42 am)

    Super, díky za info

  2. 2 macfrickins Únor 27, 2014 (8:43 pm)

    Vďaka za náhľad do problematiky tohto typu zámkov. Kúpil som si ho po prečítaní, možno keby mal článok naviac tak by mohol byť nápomocnejší pri zamykaní. Pretože ak je stojan na zemi a ja chcem zapnúť skrz koleso o rám – nad pedálmi, nedosiahnem tam.

  3. 4 PatrikL Květen 9, 2014 (12:33 pm)

    Pekný článok, tiež mi pomohol pri rozhodovaní, ďakujem. 🙂
    Teraz som narazil na toto video: https://www.youtube.com/watch?v=nYvm8TmkyZs . Je tam potom ku koncu pekne vidieť čo je plast a čo je kov.

  4. 6 Ondra Srpen 11, 2014 (11:15 am)

    Dobrý aktuální test je i tady: https://www.youtube.com/watch?v=_DbD84jPZAQ
    Na šesté minutě je i Trelock, i když možná ten levnější typ.


Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s